Köpe fralla


2 personer

20 g jäst
1,75 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 tsk sirap (eller socker)
2 msk olja
ca 4 dl mjöl (Manitoba Cream)

Blanda ihop vatten, jäst, socker, salt och olja. Ha i mjölet och knåda med assistent med degkrok i 15 min (eller för hand i 30 min.
Låt degen jäsa i ca 40 min under duk.
Dela sen degen i små bitar och forma små bollar och lägg på en plåt.
Lägg på vallmofröna (för att få vallmofröna att sitta fast vispar jag till en äggvita och penslar på innan jag strör över dem. Detta är ju egentligen ett lyxmoment. Det smakar ju lika gott utan vallmofrön, så har du inte tid. Skippa fröna!)
Låt jäsa på plåten igen i ca 30 min.
Tillsist grädda dem i ugnen i ca 10-12 min på 220 grader.
Klart! För att få en extra krispig yta kan man spraya in vatten i ugnen under gräddningen.

Recept från Matklubben

Kommentarer

Populära inlägg