Kalops på fläskkött

Ibland blir det inte som man tänkt sig när man lagar mat, man misslyckas eller läser fel på receptet.


Ja det har hänt att jag har gjort det. För första gången gjorde jag kalops, då jag har svårt att äta nätkött i vissa fall, så blev det på fläskkött.

Jag har kanske lagat det i skolan men inget jag minns att jag gjort. Jag vill inte säga att jag misslyckades helt för smaken var där och det smakade gott.

Det var att jag hade för lite vatten i så det mesta kokade bort och vet inte om det skulle användas en mörk soja för färgen blev så ljus och såsen tjock för att det var för lite vätska.

Jag ökar vattenmängden i receptet för att inte all sås skall kokas bort.

Men det var gott och det är huvudsaken även om det blev en krämig kalops. Gör jag omen kom jag rätta till misstagen, glömde rödebetor till som jag skulle ha haft också.
Kalops med fläsklött

2 portioner

250 g fläskkött, grytbitar
3-5 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 lagerblad
4 pepparkorn
salt
1-2 morötter
1 dl grädde
1 msk vetemjöl
1/2 msk mörk soja
 
Bryn grytbitarna, häll sedan på vatten så det täcker köttet. Lägg i en buljongtärning och låt det koka upp. När buljongtärningen är upplöst lägger du i lageblad, pepparkorn och salt.

Låt köttet koka i buljong i ca 35-40 min tills det är mört.

Skär morötterna i bitar och lägg i grytan och blanda ihop grädde med mjöl, se till att det inte är klumpar i och häll i det i grytan. Lät såsen koka upp och smaka av med soja och ev mer peppar.

Servera med kokt potatis och rödbetor.

Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg