Krämig kyckling i ugn

Fick detta receptet av en arbetskamrat, hon hade testat detta och tyckte det var gott. Jag tycker det ser gott ut i mina ögon så jag kan tänka mig att testa att göra detta, men då får det bli en magrare variant.

Krämig kyckling i ugn

5-6 portioner

900 g kycklingfilé
paprikapulver
salt
2½ dl creme fraiche
2½ dl grädde
2 msk kycklingfons koncentrerad
1 tsk sambal oelek
2-3 msk chilisås, beroende på hur stark den är
salt
peppar
2 dl god riven ost

Ställ ugnen på 225 grader
Lägg upp kycklingen i en ugnssäkerform, delade, krydda ned lite paprika pulver och salt.
Ta fram en kastrull på speisen och rör ihop grädde, creme fraiche, fond, chilisås och sambal oelek och låt sjuda upp. Smaka av med salt och peppar.
Häll över den varma såsen över kycklingen, ställ in i ugnen ca 35-40 min.
Strö över osten när det är ungefär halva tiden kvar. Kolla så att kycklingen är helt färdig.


Kraschade potatisar
Små runda potatisar
olivolja/Rapsolja
salt
örtkrydda
Koka potatisen, med skal på. När potatisen är färdigkokt, häll av vattnet och lägg potatisen på en bakplåt med bakplåtspapper. Tryck till potatisen med ex undersidan av ett glas, penska med olja och krydda med örtkrydda/salt.
Ställ in i ugnen tills potatisen fått fin färg.
Servera krämiga kycklingen med de kraschade potatisarna och en sallad

Kommentarer

Populära inlägg