Chow Mein

Fick en kokbok av min mamma så klart ville man testa ett av recepten där i, jag gjorde inte exakt vad som stog, men man tar det man har hemma.


Sedan blev det en ingrediens fel som jag tänkte till en annan rätt, men det funkade bra.
Inte den bästa uppläggningen, jag var sjuk och hade Covid, så jag hade lite smakbortfall men det jag kände smakade gott.

Receptet är ifrån Mitt Kinesiska skafferi av Jimmy Guo, ändrade lite i det med det man hade hemma.

Chow Mein

2-3 portioner

300g kycklingfile
1 msk ljud kinesisk soja
1 msk ostronsås
1 tsk potatismjöl
2 tsk sesamolja
 
wok
2 nystan äggnudlar
2 st ägg
3 st salladslök
1 st gul lök
1 st röd paprika

sås
2 msk Ostronsås
1,5 msk ljus kinesisk soja
2 tsk mörk kinesisk soja
2 tsk socker
3 st vitlöksklyftor
1/2 tsk vitpeppar
ingefära, mald

Skär kycklingen i ca 3 cm bitar och blanda ihop ljus soja, ostronsås, potatismjöl och sesamolja och blanda ihop det och lägg i kycklingen och låt det marinera en stund.

Koka nudlarna enligt förpackningen och skölj dem i kallt vatten och låt dem rinna av och blanda den med lite olja.

Vispa äggen ordentligt och salta, skär salladslök, lök och paprika i lagom stora bitar.

Blanda ihop alla ingredienser till såsen.

Hetta upp pannan och häll i lite olja och sedan äggen och låt den puffaupp lite och rör som så det blir som en äggröra och häll tillbaka äggen i skålen.

Stek kycklingen och när den nästa är klar sätt i salladslöken, spara lite av det gröna till garnering. Lägg det på ett fat och stek paprika och löken, men låst de fortfarande ha kvar krispighet. Häll dem på samma fat som kyckling.

Häll i nudlarna i pannan med lite olja och stek dem så de får lite färg, ca 1-2 minuter. Häll i äggen, kycklingen med grönsaker och såsen.
Ingen väska skall vara kvar i pannan, då är det klart.

Toppa med salladslök, krydda på med mer vitpeppar eller sesamolja om det behövs.

Skall absolut göra detta igen när nu mina smaker är tillbaka.

Kommentarer

Populära inlägg