Kyckling Yakitori

Något som jag har upptäckt är att mat är inte dumt med honung i.


När det gäller mig så är mitt favorit protein kyckling så det är många kycklingrätter på min sida.

Jag har lite nya planer med denna sida, jag hoppas att jag kan förverkliga dem under nästa år. Gäller matplanering för mig och som kanske kan hjälpa andra.
Jag skall bara fixa till de sista bitarna på de planerna. och då kommer jag gå ut med hur jag tänkt mig.
Kyckling Yakitori

2 portioner
ca 20-30 min

280 g kycklinginnerfilé
1 morot
2-3 cm ingefära
1 lime
1/2 dl majonnäs
150 g kålmix
5 tsk soja
2 tsk honung
1/2 msk mjöl
1 vitlöksklyfta
salt 
peppar

Pressa vitlök, riv morot och ingefära. Riv en nypa limezest och skär lime i klyftor.

Stek kycklingen tills den är gyllene och genomstekt och lägg kycklingen på ett fat.

Blanda limezest, en skvätt limejuice, majonnäs, hälften av ingefäran, salt och peppar i en stor skål. Tillsätt morot, kålmix och blanda väl.

Blanda vitlök, soja, honung, 1 msk vatten, resten av ingefäran, en skvätt limejuice och salt.
Häll blandningen i stekpannan på medelvärme.

Blanda mjöl och 1 msk kallt vatten och häll i det i pannan och låt såsen sjuda i 3-4 min, rör sedan ner kycklingen i såsen så den täcks av sås.

Servera med basmatiris och toppa med hackad koriander.

Hoppas att det smakar!!

Kommentarer

Populära inlägg