Stekt fläskytterfilé med rödvinsås

Fläskytterfilé är inte ofta man gör, men det är gott att varva mellan all kyckling man äter.


En lite mer lyxigare middag till helgen.
Här tar jag en genväg med färdig rödvinås, jag kan inte tipsa om någon bra för jag vet inte vilken som användes när jag gjorde denna rätt.
Har inte gett mig på att göra en egen sås, men en dag borde jag testa det.

Stekt fläskytterfilé

2 portioner

300 g fläskytterfilé
50 g prosciutto
400 g småpotatis
20 g riven ost
1 vitlöksklyfta
1/2 scharlottenlök
salt
peppar
 
Färdig rödvinsås av valfritt märke

Sätt ugnen på 220 grader varmluft.

Ta fram fläskytterfilén så den blir rumsvarm och krydda med salt.

Halvera potatis och placera på en plåt. Blanda halvorna med olivolja, salt och peppar.
Rosta i ugnen i 25-30 i minuter eller till gyllene, Strö över riven ost när potatisen varit inne i ugnen i 15 minuter.

Fördela prosciutto på en ny plåt och rosta tills krispiga, 6-8 minuter och för över dem till en tallrik.

Bryn fílén 2 minuter på varje sida. Lägg över den på samma bakplåtspapper som prosciutton låg på. Tillaga överst i ugnen i 12-13 minuter. (innertemperatur 7 grader)

Pressa vitlöken och finhacka scharlottenlök.
Stek löken och vitlöken och tillsätt valfri färdig rödvinsås, smaka av med salt och peppar och låst sjuda i 2-3 minuter.

Bryt prosciutto i små bitar och blanda med rostad potatis

Skär filén i skivor.

Servera fläskytterfilé med rostadpotatis, rödvinsås och ruccila.

Samklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg