Asiatisk citronkyckling

Till middag får det bli kyckling med smak av citron, blir det för surt? Det får man se.


Det är ett Jennie Walldén recept som jag följer. Nu märker jag verkligen hur maten har gått upp, när jag hade Hellofresh behövde man inte tänka på priser på grönsaker m.m. Men är man märker att tomater höjs med 4-5 kronor på några veckor så undra hur länge dessa prishöjningar kommer fortgå.
I grundreceptet skall det vara toppat med gräslök men jag köper inte för att ha lite topping, onödig kostnad för jag vet att jag inte kommer göra åt det.
Asiatisk citronkyckling

2 portioner

300 g kycklingfilé
1/2 dl maizena majsstärkelse
1/2 msk rostade vita sesamfrön
1,5 msk gräslök

Marianad
1 msk ljus soja
1/2 msk risvinäger
1 tsk sesamolja

sås
3/4 citron
3/4 msk strösocker
1/2 msk ljus soja
1 vitlöksklyfta
1,5 msk vatten
3/4 task Maizena majsstärkelse
salt

Skär kycklingen i lagom stora bitar och blanda ihop marianden och lägg i kycklingen och ställ den åt sidan.

Riv citronzest och pressa citronen och blanda det med soja, socker, pressad vitlök, vatten och Maizena. Tillsätt en nypa salt och rör om tills sockret har lösts upp. Ställ åt sidan.

Hetta upp pannan och häll i oljan, så det täcker botten med 1 cm. Här hällde jag på Maizena på kycklingen och blandade, Stekte sedan kycklingen gyllene och lade det på ett papper på en tallrik.

Torka ur pannan från all olja och häll i citronsåsen och låt det få en sanbbt uppkok. Ta i mer vatten om såsen skulle bli för tjock.
Lägg i kycklingen och vänd det i såsen så kycklingen täcks.

Strössla sesamfrön och gräslök på kycklingen, server med ris och grönsaker.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg