Baconinlindad kycklingfilé

Någongång skall det vara den första gången man gör detta. Tror inte jag har vågat mig på detta innan.


Nu har jag en termometer så jag kan kolla att kycklingen är klar, då vågar jag mer på  detta med att linda in kyckling m.m.

Baconinlindad kycklingfilé

2 portioner

2 kycklingfiléer
4-6 skivor bacon

Dragonsås
2 dl creme fraiche
0,25 dl vatten
0,25 dl matlagningsgrädde
1,5 tsk kycklingfond
1/2 tsk dijonsenap
1/2 tsk torkad dragon

Sätt ugnen på 120 grader.

Salta och peppra kycklingen och linda in kycklingen i 2-3 baconskivor. Bryn kycklingen runt om och lägg dem på en ugnssäker form. Ställ den i mitten i ugnen i ca 30-40 minuter.
Kycklingen skall vara minst 70 grader i innertemperatur.

Vispa ur stekpannan med creme fraiche, vatten matgrädde, fond, dijonsenap, salt och peppar. Smaka av.

När kycklingen är klar kan du hälla såsen över i ugnsformen så blir såsen varm.

Servera med ris eller klyftpotatis.

Jag valde att göra klyftpotatis i airfryern, hade salt, svartpeppar och vitlökspulver på potatisen.
195 grader i 18 minuter

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg