Formfranska - rostbröd

Dags att baka lite, har funderat ett tag på att göra eget rostbröd så nu är det på tiden att jag gör det.


Jag tänker att jag testar på Camilla Hamids recept på brödet som finns i ena av hennes böcker. verkar vara lätt för mig att klara av det.
Tyvärr har jag inte 2 st 1,5 liters formar utan hade 1,7 och 1,3, så jag fick göra en liten och en stor. Fick tänka på att ta ut den mindre lite tidigare än den större.

Formfranska

2 limpor

2,5 dl vatten
2,5 dl mjölk, 3%
25 g jäst
25 g rumsvarmt smör
1 msk strösocker
12-13 dl vetemjöl
2 tsk salt

Pensling
1 ägg + 1/2 tsk vatten
en nypa salt

Klä 2 brödformar, 1,5 liers med bakplåtspapper
Värm vatten och mjölk  till 37 grader i en kastrull.
Smula ner jästen i en bunke, gärna en köksmaskin, Häll ner degvätskan och rör om till jästen har lösts upp.

Tillsätt smör, socker och hälften av mjölet. Arbeta ihop till en kladdig deg. Tillsätt salt och resten av mjölet, lite i taget. Kör degen i 10-15 minuter, dubbla tiden för hand.

Stjälp ut degen på ett lätt mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Forma varje bit till en limpa och lägg i formarna. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 1 timme.

Sätt ungen på 200 grader, över och undervärme.

Vispa ihop ägg, vatten och salt, pensla bröden, Sätt formarna i den nedre delen av ugnen och grädda i 30-35 minuter. Tills bröden fått en fin färg.

Låt bröden vila i formen i 10 minuter innan du tar ut bröden och lägger på galler för att svalna.
Skär upp bröden när de har svalnat helt.

De hade jäst bra tycker jag. Lyckades dela dem bra i de olika formarna.
Mina fick bra med färg, jag tyckte de var lite kladdiga så när jag tog en sticka och kände efter.
Min mage har svårt med kladdigt bröd, så därför hade jag dem lite längre i ugnen.
De blev fina och var lätta att skära upp efter de hade svalnat.

Jag kör med en köksmaskin, en Ankarsrum som jag inte blivit vän med ännu, den är så kraftfull mot min gamla så allt går så fort, men snart så skall jag bli bra att baka i den också.
Smaklig frukost!

Kommentarer

Populära inlägg