Senapskyckling med bacon

Jag har köpt mig en ny gryta och den måste man testa och se hur den funkar, det var längesedan jag använde en gjutjärnsgryta.


Denna gamla jag har är inte emaljerad som denna är. Det fick bli en Le Creuset i en härlig blå färg. Grytan är på 4,2 liter.
Passade på att servera maten på samma färg på tallriken.
Senapskyckling med bacon

2 portioner

300 g kycklingfilé
salt
peppar
1/2 hönsbuljongtärning
2 dl matgrädde
1 tsk kinesisk soja
1/2 msk senap
125 g bacon
gräslök

Skiva bacon och skär kycklingen i bitar.
Blanda grädde, buljong, soja och senap. Börja med att steka bacon och lägg den på en tallrik, sedan steker du kycklingen i det baconfett som finns i panna/grytan. När kycklingen nästa är klar häll i bacon och stek klar kycklingen.

Häll i såsen och smaka av om det behövs salt och peppar.
Låt det sjuda i 5 minuter.

Finhacka lite gräslök. och ha i såsen den sista minuten. Spara lite till garneringen.

Vill man har en tjockare sås kan man reda av den.

Servera med rostad potatis och sallad.
Jag investerade i denna gryta när en butik i köpcentret skall läggas ner och de har utförsäljning till 40%.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg