Torskgratäng med vitlök och örter

Fisk är något som jag inte äter ofta för jag vet inte vad man skall göra och för den delen är det inte min favorit protein.


Men torsk är gott emellanåt, det vill till att man hittar en bra smak tillsättare eller sås till fisken.

Hittade det recept i ett mat magasin, receptet är för 4 personer, gillar ni sås så tycker jag att ni skall göra lite extra sås. Nu hade inte jag 700 g Torsk utan 400 g och såsen var lagom till det.


Torskgratäng med vitlök och örter

4 portioner

1 purjolök
2 dl matlagningsgrädde
1 fiskbuljongtärning
2 vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
700 g torskfilé
salt
peppar

Sätt ungen på 225 grader. (jag körde varmluft 200 grader)

Strimla purjolöken och stek den mjuk i olja i en stekpanna. Häll i grädden och buljongtärningen.
Koka upp och tillsätt pressad vitlök samt örter.

Lägg ut fisken i en ugnsform, salta och peppra fisken, häll sedan över såsen. Sätt formen i mitten av ugnen i ca 25 minuter (20 min hade jag inne den) till fisken är genomstekt och allt är varmt.

Servera med ris eller kokt potatis, sallad och citronklyftor.
Jag valde att ha couscous till gratängen och kokade det enligt anvisningar på paketet. Hade i grönsaksbuljong för lite smak.

Sedan stekte jag finhackad, röd paprika, purjolök och morot som jag blandade ner med couscousen.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg