Veckomeny 5 för 1

Denna vecka är tog jag fram ett gammalt recept som jag brukade göra innan men lade till en ingrediens. Lite förnyande kan man säga.


Har ni tips på bra receptsidor så får ni gärna delge mig dem så jag kan kolla om det finns något intressant där.

Veckomeny 5

Måndag - Tisdag Sambalkyckling
Onsdag - torsdag  Korvstroganoff
Fredag - Lördag Baconinlindad kycklingfilé


 
Korv Stroganoff

2 portioner

200-300 g falukorv
1 gul lök
1,5 msk tomatpuré
2 dl grädde eller matlagningsgrädde
ca 1 tsk kalvfond
salt
peppar

Skär korven i ca 1/2 cm tjocka strimlor. Skala och hacka löken.
Bryn korven och löken, tillsätt sedan tomatpuré och rör om, späd ut med grädde och kalvfond.

Smaka av med salt och peppar.

Servera med pasta, makaroner eller ris och en grönsallad.

Kalvfond är inte i receptet från början utan jag lade till det. Så det var den lilla ändringen på detta recept.
Mycket enkelt recept att göra.

Hoppas denna veckan kommer att smaka gott!

Vad du behöver handla hem

300 g kycklingfilé
2 kycklingfiléer
bacon
200-300 g falukorv
potatis till 2 portioner
1 röd paprika
2 salladslökar
creme fraiche
matlagningsgrädde
1 gul lök
Rostade sesamfrön
Sallad, grönsaker till maten

Basvaror man ev. har hemma

tomatpuré
vitlök
sesamolja
risvinäger
ljus soja
sambal oelek
flytande honung
kyckling fond
kalv fond
dijonsenap
basmatiris
makaroner

Kryddor

Salt
peppar
torkad dragon

Kommentarer

Populära inlägg