Krämig kycklinggryta med Röd curry

Hoppas att ni har haft en trevlig helg, man vaknade upp till en härlig söndag med solen som skiner. Ni längtar man till våren.


Igår så gjorde jag en Röd Curry gryta med kokosmjölk, det var längesedan jag gjorde något med dessa smaker.

Fick använda min fina nya gryta när jag gjorde denna rätt. Le Creuset grytan som jag köpte för ett tag sedan.

Krämig kycklinggryta med Röd curry

2 portioner

300 g kycklingfilé
1/2 paket bacon
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 röd chili
1 msk röd curry pasta
2 dl kokosmjölk, krämig
1 krm ingefära
1 salladslök
salta jordnötter
 
Skär kyckling i bitar och strimla bacon. Finhacka lök och röd chili. Skiva salladslöken

Blanda ihop kokosmjölk, pressad vitlök, ingefära och röd curry pasta.

Stek bacon, kyckling och lök till det är klar, tillsätt i chilin mot slutet. Häll i såsblandningen och låt det puttra i 15-20 minuter.
Smaka av med salt.

Koka ris under tiden grytan står och puttra.

Servera röd curry grytan med ris och toppa med salladslök och salta jordnötter. Gärna lite grönsaker till maten.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg