Kycklinggryta med couscous

Det händer ibland att man får till något som man tycker blir bra. Denna här rätten kommer bli en favorit.


Jag vet inte vart jag har fått receptet ifrån men säkert någon sajt men jag tillagar det alltid på mitt viss.

Såsen ser ljusare ut på bilden än i verkligheten, sedan beror det på vilken soja man använder, jag har en ljus japansk soja, Tamari.

Honungen använde jag tsk för jag tyckte det var onödigt att plocka fram msk mått för bara honoung.
Kycklinggryta med couscous

2 portioner

300 g kycklingfilé
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
salt
svart peppar
2 dl matlagningsgrädde
1/2 tärning grönsaksbuljong (jag hade i en hel tärning)
1 tsk soja
1 tsk sambal oelek
1/2 msk honung (1 1/2 tsk honung hade jag i)

Skär kycklingen i lagom stora bitar, hacka löken. Fräs kycklingen och löken i en gryta. Tillsätt salt och peppar.

Blanda ihop grädde, soja, sambal oelek, honung och pressad vitlök. När kycklingen har fått en fin färg och nästan genomstekt. häll i blandningen i grytan och buljongtärningen.

Koka under lock i ca 10 minuter. Mot slutet kan du ha i hackad persilja.
Smaka av om det behövs mer salt och peppar.

Servera med kokt couscous som är kokt i grönsaksbuljong och sallad.

Kommer även funka med pasta eller ris.
Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg