Stekt kyckling med katsusås

Detta är en rätt där man skall fritera kycklingen, men det är inget för mig.


Visst kan jag göra det i en airfryer om man skulle vilja ha en panerad kyckling. Men tyvärr hade jag så ojämna kycklingfiléer så jag valde att steka dem.

Att jag väljer bort fritering är att jag vet inte vart jag skall göra av oljan efteråt, tror man skall lämna det på sortergården, och då måsta man kunna ta sig dit också, lite svårt när man inte har körkort.
Stekt kyckling med katsusås

2 portioner

2 kycklingfilé
salt
svartpeppar

sås
3 msk ketchup
3 msk Worcestershiresås
2 msk oystersås
3 tsk strösocker

kålsallad
1 dl creme fraiche
3 tsk japansk soja
1 1/2 tsk sesamolja
1/2 lime saft och skal
1 1/4 krm salt
125 g spetskål
2 salladslök

Blanda alla ingredienser till såsen i en skål.

Blanda creme fraiche, soja, sesamolja, limeskal, limesaft och salt i en lite större skål.
Strimla spetskål och salladslök tunt och vänd ner det i creme fraiche blandningen.

Stek kycklingen i bitar med salt och peppar.

Servera med ris och kålsalladen.

Vill man fritera kycklingen så  behöver man
1/2 dl vetemjöl
1 ägg
1 dl panko
frityrolja

Banka ut kycklingen till 1 cm tunn, krydda med salt och peppar. Vänd först i mjöl, sedan ägg och sist panko.

Frityroljan skall vara 180 grader och lägg i kycklingen och fritera 2-3 minuter på varje sida.

Vid servering skiva kycklingen och ringla såsen över.

Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg