Kyckling Satay

Här är ett recept från när jag hade matkassen från Hellofresh, så det blev att göra något liknande av den rätten.


Jag lärde mig en del saker av att ha kassen det måste jag erkänna. En sak var hur det passar mig att laga mat och även nya matblandningar.

Denna rätt passar bra när man inte vill stå i köket och göra allt från grunden, utan köp en färdig sataysås och en påse med kålmix, så blir detta snabbt tillagat.

Kyckling satay

2 portioner

300 g kycklingfilé
1 lime
100 g sataysås
5 tsk soja
1 morot
1 chili
150 g kålmix
salt
peppar

Riv en nypa limezest och skär lime i klyftor.
 
Blanda sataysås, soja, limezest och en skvätt limejuice och en nypa salt och peppar i en skål.
 
Riv morot och skiva chili tunt.

Blanda kålmix, morot med 1/4 av sataysåsen i en skål. Går bra med mindre mängd bara så det blir som en dressing i kålsalladen.
Smaka av med salt och peppar.

Strimla kycklingen i lagom stora bitar och stek den i en panna så de blir genpmstekta. Häll i resten av såsen över den färdigstekta kycklingen. Smaka av med salt och peppar.

Servera med basmatiris och kålsallad, limeklyftor och chili.
Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg