Kycklingwok med nudlar

Känns som man experiment när man blandar ihop en massa ingredienser till en sås när man skall tillaga något asiatiskt.


Ibland så luktar det inte ens gott men smaken är super. Detta recept var intressant då det var mycket som skulle blandas ihop och jag hade inte exakt den ingrediens som det ev. skulle var.

Men smaken blev bra och det är huvudsaken.
Kycklingwok med nudlar

2 portioner

300 g kycklingfilé
2 salladslökar
1 krm ingefära
2 vitlöksklyftor
3 msk japansk soja
1 msk chingkiang vinäger
1 msk strösocker
2 msk chiliolja
1 msk sesamolja
1 msk sambal oelek
MSG
vitpeppar
2 potioner äggnudlar
 
Koka upp nudlar efter anvisningar, behöver inte vara helt igenomkokta och skölj dem i kallt vatten. Ställ åt sidan.

Skär salladslöken tunt i skivor.
Skär kycklingen i lagom stora bitar.

Blanda soja och chingkiang vinäger med socker och rör om till sockret löser upp sig. Tillsätt sedan ingefära, pressad vitlök, chiliolja, sesamolja och sambal oelek, ställ det åt sidan.

Stek kycklingen i olja till den ä genomstekt, tillsätt salladslöken och sedan såsen och rör om. Häll sedan i nudlarna och låt dem steka med så att de blir varma och färdigt tillagade.

Smaka av med MSG, vitpeppar eller samabl om det skulle behövas.

Servera med ett stekt och och gurka.

Tips!
Om man inte får tag på chingkiang vinäger (svart risvinäger) kan man ersätta det med balsamvinäger.

Här är en bild på de såser jag har använt i denna rätt.

Ibland är det svårt att få ta på bra såser men det jag har på bilden kan man hitta i vanlig matbutik om den är välsorterad.

Sambal oelek kan man få tag på överallt nu för tiden.

Crispy chili in oil, den får man tag på Willys och Maxi bla, tog denna istället för chiliolja som jag inte har hemma.

Japansk soja, Tamari, det är min favorit soja, jag gillar med kikkomans soja men tyvärr var den slut i butiken när jag skulle köpa den, det är tyvärr inte alla butiker man hittar den i. ICA Maxi har den i Jönköping.

Sesam olja, den finns lätt att få tag på i de flesta butikerna som Willys och ICA. Här går jag på tips från Filip Poon bla som gillar Lee Kum Kee sesam olja. Den finns på ICA Maxi att köpa, ananrs får man beställa dem eller gå till en asiatisk butik. Använd aldrig denna olja som stekolja.

Chinkiang vinäger, den jag har är beställd men jag upptäckte att ICA maxi hade denna vinäger, kanske inte samma märke men det var en gul etikett. Gäller samma här att man fåt leta sig till en asiatisk butik eller beställa dem om inte man hittar den i butik.
I recept kan det stå Svart risvinäger och man kan ersätta den med Balsamvinäger om man inte får tag på den.

Hoppas att det kommer att smaka!

Kommentarer

Populära inlägg