Bami Goreng

Ett nytt asiatiskt recept som jag velat göra ett tag nu, så nu var det på tiden att jag tillagar det.


Alltid kul att blanda ihop såserna till asiatisk mat, för doften är inte alltid så god, eller man undrar kan det där bli gott. Men det blir det.

Köpte fina nya ätpinnar när jag var i Amsterdam. Invigde dem, det var ett tag sedan jag åt med pinnar men jag lyckades äta med dem.

Bami Goreng

2 portioner

300 g kycklingfilé
2 portioner okokta nudlar
ca 10 cm purjolök
valfria grönsaker
1 tsk sambal oelek
2 msk ketjap manis
2 msk sweet chilisås
salt
MSG
vitpeppar
2 ägg
 
Tillaga nudlarna enligt anvisningarna.

Skär kycklingen i bitar och skiva purjolöken och valfria grönsaker.

Blanda ihop såsen sambal oelek, sweet chilisås och ketjap manis, ställ den åt sidan.

Stek kycklingen och grönsakerna och när det är genomstekt häll i nudlarna och låt dem steka någon minut och häll sedan i såsen och blanda väl och låt det bli varmt.

Stek äggen.

Smaka av om det behövs salt, MSG och vitpeppar.

Servera Bami goreng med stekt ägg och gurka.

Hoppas att det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg