Fläskkotlett med rödvinsås

Fick tag på fina och bra pris på kotletter på Lidl för ett tag sedan så det var att hitta något passande recept till dessa.


Rödvinssås är inget som jag har gjort innan men nu tror jag inte detta är ett riktigt rödvinsås, men något liknande.

Nu blir det att leta efter andra recept med rödvin i så man kan göra åt det man har hemma, det är matlagningsvin så inget man dricker.

Kommer vara en lite paus med matlagning nu för mig, har lite andra planer denna veckan, men kommer snart igång igen, har nästan 3 veckor planerade vad jag skall äta.
Får passa på att leta efter nya recept under ledigheten nu, det är ju långledigt nu med helg dag på torsdag. Då har man tid att sitta och leta.
Fläskkotlett med rödvinsås

2 portioner

2 kotletter
1/2 - 1 schalottenlök
1/2 köttbuljongtärning
1/2 dl vatten
1 dl rött vin
1/2 tsk smör
redning
timjan
salt 
peppar

Hacka löken smått.
Krydda köttet och bryn det med hackad lök.

Smula ner  buljong, slå på vatten och vin och bräsera ca 15 minuter.

Ta upp koletterna och späd med mer vin om det behövs och koka 5 minuter.
Red såsen och sist ner med en klick smör.

Servera med rostad potatis och sallad.

Jag gjorde lite fel gällande bräsera för jag visste inte vad det betydde men nu har jag lärt mig att man steker på köttet för att få en yta och sedan lägger i den i en gryta och på med vätskan så de sjuder klart i vätskan under lock.
Nästa gång gör jag rätt. Men det blev gott ändå.

Hoppas att det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg