Guns mustiga kycklinggryta

Dags att ge sig på ett recept som gick runt på jobbet för ett antal år sedan. Blev aldrig att jag gjorde den någongång.


Men nu var det dags och den var inte svår att göra. Vet inte vart receptet kommer ifrån.

Passar bra att göra grytor för någon värmen har det inte kommit ännu, var ute på morgonen idag och då var det 1 grad ute och vi är inne i maj.
Man får värma sig med maten som man gör till hösten.

Blir det en extrem varm sommar, vad skall man då laga för mat? Kanske dags att kolla upp lite recept framåt på somrig mat.

Det skall vara bacon i denna rätt men eftersom jag är inne i en period så klarar jag inte av bacon nu om den inte är knaperstekt. Så jag hade i kycklingbacon istället fär att få till lite rökig smak.

Trött på min sallad till maten, blir mest gurka och tomat, jag kan inte ha hemma så mycket grönsaker för att det hinner bli gammalt innan jag hinner äta upp det. Men måste komma på lite nytt till maten nu.
Guns mustiga kycklinggryta
 
2 portioner

300 g kycklingfilé
1/2 paket bacon
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 dl matlagningsgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
svartpeppar
salt
1 msk balasamvinäger
persilja

Skär kycklingen och bacon i bitar och hacka löken.

Blanda grädde, svartpeppar, pressad vitlök och balsamvinäger till en sås och ställ åt sidan.

Stek kyckling och bacon, när kycklingen nästan är klar häll i löken så den blir stekt innan man häller i såsblandningen och buljongtärningen.

Låt grytan puttra i ca 6 minuter.

Smaka av om det behövs mer salt eller peppar. Strö över persilja.

Servera med ris och sallad.
 
Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg