Het koreansk kyckling

Det blev en asiatisk rätt till denna veckan. Kul att testa på lite nya smaker.


Jag tänkte inte på det då när jag kollade upp vad jag skulle äta men när jag gjorde den så insåg jag att den kommet bli söt. Gillar man inte det och undviker socker så är denna rätt kanse inte till dig.
Det är ett Jennie Waldén recept som jag gjort några småändring på.
Het koreansk kyckling

2 portioner

300 g kyckling
Marinad
2 tsk ljus soja
1/2 msk risvinäger
1 liten vitlöksklyfta
1/2 tsk riven ingefära

Sås
1/2 msk ljus soja
4 msk mirin>
3 msk risvinäger
2 msk gouchujang
4 msk flytande honung
3 msk muskovadosocker
2 vitlöksklyftor
sesamfrön


Skär kycklingen i lagom bitar, blanda marinaden och lägg i kycklingen.

Blanda ihop såsen och ställ åt sidan.

Stek kycklingen och häll sedan över såsen när den är genomstekt och låt det koka 3-4 minuter, vill man att såsen skall vara tjockara tillsätt lite redning.

Smaka av med salt ev lite MSG.

Servera med ris och grönsaker.

Hoppas att det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg