Gryta med fläskkött

Gryta är kanske inte det man tänker på en juni dag. Jag behövde göra något med det kött jag hade i frysen och då blev det denna gryta.

 
Men jag misslyckades för potatisen blev lite överkokt och inte fått till kryddningen. Precis när jag skulle göra det sista med grytan ringer telefonen, jag var tvungen att ta det samtalet. 
 
Snygg bild på maten fick jag inte till. Men det är en god gryta även om bilden är som den är.
Gryta med fläskkött
 
2 portioner.
 
300 g grytbitar
ca 10 cm purjolök
1,5 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
salt
svart peppar
1,5 dl rött vin
1 nötbuljongtärning
2-2,5 dl vatten
1-2 morötter
1 lagerblad
 
Skär purjolök i skivor och morot i lite tjockare skivor. Hacka löken.
 
Bryn köttet och har i purjolök, lök och salt när köttet har fått färg och stek ytterligare 5 minuter.
 
Tillsätt pressad vitlök, rött vin, buljongtärning och vatten.
 
Dela potatis i mindre bitar och låt det koka med i ca 10 minuter.
Lägg även i ett lagerblad.
 
Smaka av med salt och peppar.
 
Servera med sallad.
 
(Går bra att koka potatisen vid sidan av om man inte vill ha den i grytan)
 
Hoppas att det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg