Sichuan chicken kung pao

Asiatisk mat igen på menyn och från min favorit kokbok.

 
Jennie Walldens kokbok Asiatiska smaker är den bok jag har hittat många fina recept i.
 
Inget kul att stå framför spisen nu när det är så varmt, men äntligen kommer det lite droppar regn, men det räcker inte för gräsmattan är bränd och det behövs mycket nu. 
 
Jag gör lite småändringar hur jag lagar mat och tar och skippar det jag inte tycker är gott, som broccolistam som skall vara i denna rätt.
Sichuan chicken kung pao
 
2 portioner
 
300 g kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk sichuanpeppar, mortlad
1 tsk ciliflake
1-2 morötter
3 salladslökar
1 dl jordnötter
 
Marinad
1,5 msk ljus soja
1 tsk risvinäger eller 1 msk vitt vin
1,5 tsk potatismjöl
 
Sås
2 msk svart risvinäger
2 msk ljus soja
2 tsk sesamolja
2 msk strösocker
1,5 tsk potatismjöl
 
Skär kycklingen i lagom stora bitar. Blanda ihop soja, risvinäger, potatismjöl och pressad vitlök till en marinad.
Lägg i kycklingen och rör om väl och ställ åt sidan.
 
Blanda ihop svar risvinäger, soja, sesamolja, socker och potatismjöl till en sås och ställ åt sidan.
 
Skär grönsakerna i bitar.
 
Häll i neutral olja i pannan och ha i sichuanpeppar och chili i pannan och stek en kort stund och ha sedan i kycklingen.
Stek den gyllene.
 
Ha i grönsakerna och tilldätt såsen. Sist i skall jordnötterna. 
 
Servera med ris och valfria grönsaker.
 
Hoppas det smakar

Kommentarer

Populära inlägg