Baconinlindad fläskytterfile och hasselbackspotatis - Airfryer

Regn har äntligen kommit och det har blivit svalare ute. Skönt när man lagar mat.

 
Men Airfryer är alltid gott att laga mat i  för det är smidigt.
 
Jag försökte få tag på den bacon jag gillar bäst, men tyvärr fanns den inte på Willys där jag bor. 
Tänkte att jag tar prosciutto istället, smaken är bra men jag gjorde lite miss att inte del fläskytterfile i två halvor för att den bit jag hade var så tjock.
Baconinlindad fläskytterfile
 
2 portioner
 
300 g fläskytterfile
75 g bacon eller prosciutto
peppar
salt
 
Lägg baconskivornna på en skärbräda bredvid varandra men tätt ihop.
Torka av filen och salta och peppra.
Rulla in filen i bacon.
Kör den i 180 grader i 25 minuter. Låt den vila i 5 minuter.
Intertemp bör vara 70 grader.
 
 
Hasslebackspotatis
 
2 portioner
 
4 jämnstora potatisar
4 msk smör och rapsolja, flytande
1-2 vitlöksklyftor
1/2 tsk peppar
3 msk finhackad persilja
1 tsk flingsalt
 
Skär potatisen i smala snitt, ej igenom.
Pressa vitlök, hacka persilja, smält smöret och blanda ihop det salt och peppar.
 
Lägg potatisen i airfryern och pensla potatisen med smörblandningen, ca hälften.
Stek på 180 grader i 30 minuter, efter hälften av tiden penslar du på med resten av smörblandningen.
 
Om allt får plats kör allt i samma airfryer. Sätt i allt och när det är 5 minuter kvar så tar du ut fläskytterfile.
Ha en termometer så vet ni om köttet är klart.
 
Servera med sallad och en valfri god sås.
 
Hoppas att det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg