Fried Rice med kyckling

Ett recept jag hittade i en kokbok som jag har, men det blev lite på mitt sätt när jag lagade denna rätt.

 
Man skall ha grillad kyckling som man köper i butiken, eftersom jag inte har tillgång till det när mig så fick jag göra kycklingen själv.
 
Jag förberede dagen innan med att koka ris och körde marinerad strimlad kyckling i airfryern på 200 grader i 10 minuter.
 
Jag hade 2 kycklingfilé som jag var tunnskivade som jag skar så det blev strimlor.
 
Marinad
2 tsk ljus kinesisk soja
1/2 msk risvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
ingefära, krydda
 
Lätt der stå en stund innan jag stekte det i Airfryern.
Fried Rice med kyckling
 
2 portioner
 
2 portioner kokt ris, tillagad dagen innan.
2 kycklingfiléer, tillagad innan
2 små schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
1-2 salladslökar
2 ägg
salt
MSG
1 msk ljus kinesisk soja
vitpeppar
1 tsk sesamolja
valfria grönsaker ex morot, fryst majs m.m.
 
Skär grönskarna i bitar. Hacka löken i mindre bitar och skiva salladslöken.
 
Vispa äggen och tillsätt salt.
 
Stek äggen fluffigt och hacka det i mindre bitar och häll upp der på ert fat.
 
Stek grönsakerna med pressad vitlök.
Häll över det på ert fat 
 
Stek riset och platta till det så det blir som en kaka och stek i 1-2 min tills det börja knäppa. Vänd på det och stek 1 minut.
Häll i soja och sesamolja och smaka av med MSG och vitpeppar.
 
Ha i grönsakerna och kycklingen. Kycklingen skall bli varm.
Ha i äggen, hacka äggen om det behövs och rör om.
 
Servera med gurka.
 
Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg