Hoisinnudlar med färs

Då vädret inte är det bästa så är det behagligare att laga mat när det inte är 26-28 grader i köket.

 
Inte lika motigt att laga mat då.
 
Ännu ett recept från jennie wallden som jag gillar. Jag kanske inte gör exakt som hon beskriver det, men mat blir det.
 
Jag skippade vitkålen då jag inte fick tag i en mindre för jag kommer inte göra åt den och känner att det blir för mycket matsvinn om jag skulle köpa det.
Men denna gång fick jag tag på böngroddar.
 
Funderade på hur man kan göra egna för att göra en liten mängd och ha framförhållning när man gör en rätt med böngroddar i. 
Tål att tänka på.
Hosinnudlar med färs
 
2 portioner
 
200-250 g nötfärs eller blandfärs
 
Marinad
1,5 msk ljus soja
1 tsk sesamolja
3/4 msk strösocker
1/2 tsk risvinäger
svart peppar
 
2 portioner nudlar
1/2 röd lök
1 klyfta vitkål
1/2 morot
30 g sockerärtor 
90 g böngroddar
 
Woksås
1 msk ljus soja
1-3 mek gochujang
1 dl hoisinsås
 
Blanda ihop marinaden och blanda ner färsen i den och ställ den åt sidan. 
 
Skär rödlöken i skivor, tunna strimlor vitkål, skiva morot med osthyvel och strimla sockerärtor.
 
Blanda ihop woksåsen.
 
Koka nudlarna efter anvisningar.
 
Stek den marinerade köttfärsen och fördela den i mindre bitar, när den är färdigstekt tillsätter du löken och vitkål och låter de steka med i en minut.
 
Ha i nudlar, morot, sockerärtor och böngroddar. Låt det steka med en liten stund och ha sedan i woksåsen och rör om.
 
Servera med gurka.
 
Hoppas att det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg