Marinerad fläskytterfilé med potatissallad

Hoppas ni har semester, tiden flyger förbi för min del som redan haft 2 veckor semester.

 
Men jag klagar inte, jag har 4 veckor till semester.
Matlagningen blir inte på rutin som jag har när jag jobbar, så på det sättet är det bättre att jobba. 
 
Idag blev det fläskytterfilé som skalla marineras. Det blir alltid god smak när man gör det.
Marinerad fläskytterfilé 
 
2 portioner
 
300 g Fläskytterfilé 
salladslök
persilja
 
Marinad
1-2 vitlöksklyftor, pressad
1,5 msk japansk soja
1-1,5 msk flytande honung
2 msk rapsolja
 
Putsa fläskytterfilén.
Blanda ihop marinaden och lägg i en filén. Låt det stå i minst 5 timmar, vänd filén emellanåt.
 
Torka av köttet. Salta och peppra.
 
Ugn
175 grader.
Stek filén runt om och läg den på en plåt med bakplåtspapper och stek tills den är 70 grader i innertemp.
Ta ut och låt vila.
 
Airfryer
Lägg den i Airfryern och kör på 190 grader i 16-18 minuter. Ha koll att det är 70 grader i innertemp.
Vänd efter halva tiden.
Låt den vila.
 
Skär salladslöken i skivor och grovhacka persilja.
 
Skär upp filén i skivor.
 
Servera med potatissallad och sallad och strö på salladslök och persilja.
 
Potatissalladen gjorde jag själv och passade på att koka potatisen dagen innan så slapp man fixa med det under samma dag.
Potatismängd är svårt att säga då de är olika stora så man tar det som man vet att man kan äta. Jag hade 6 små färskpotatisar till 2 portioner. 
 
Potatissallad
2 portioner kokt potatis.
1,5 dl creme fraiche
2 msk majonnäs
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 röd lök, finhackad
salt
peppar
 
Skär kall kokt potatis i bitar och blanda ihop alla ingredienser och ha i salt och peppar.
 
Blanda försiktigt i potatisen.
 
Servera med valfritt protein.
 
Hoppas det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg