Pad Thai med kyckling

Har varit lite skeptisk att göra en egen Pad Thai hemma.

 
Åt det ute och tyckte om det, och tänkte göra det hemma, hittade ett recept men det var inte lyckat. Så jag tänkte att det gör jag inte om. Men jag gjorde det igen.
 
Tur var väl det för detta recept var så mycket bättre. Så klar Jennie Wallden som har gjort detta recept.
 
Nu hade jag inte risnudlar utan äggnudlar. Och böngroddar fick jag inte tag på.
Pad Thai med kyckling
 
2 portioner
 
2 kycklingfiléer 
risnudlar, 2 portioner
2 msk tamarinekonc. eller limejuice
2 msk ljus sirap
1,5-2 msk fisksås
1/2 rödlök
en liten klyfta vitkål
1 morot
2-3 salladslökar
1-2 vitlöksklyftor
ingefära
salt
1 ägg
böngroddar
1 lime
50 g saltade jordnötter
 
Koka nudlar efter paketets anvisningar. Aldente
Blanda tamarindkonc eller limejuice, fisksås och sirap.
Skör kycklingen i bitar.
 
Skiva rödlöken till halvmåne, skiva vitkål och större bitar salladslök och morot.
 
Skär lime i klyftor.
 
Bryn kycklingen med salt och lägg åt sidan. 
Fräs lök, vitkål, morot, salladslök och pressad vitlök 2-3 min och ställ åt sidan.
 
Stek nudlarna och häll över såsen och ev. lite vatten tills nudlarna mjuknat. Stek ett uppvispat ägg och rör om det med nudlarna.
 
Lägg i kycklingen och grönsakerna stek någon minut och ha i böngroddar det sista. Smaka av med salt och fisksås.
Toppa med salta jordnötter. 
 
Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg