Biffar i smakriksås

Idag ville sig inte matlagningen alls, såsen skar sig.

 
Inte ofta jag gör biffar för jag tycker det är svårt att få det rätt kryddat. Men nu var det dags att köra ett biff recept.
Jag gjorde 4 biffar och nu i efterhand så önskade jag att jag gjorde 6 biffar. Såsen hafeninte skurit sig om de hade varit mindre för jag var tvungen att koka ca 5 minuter längre för att de inte var klara i mitten. På bilden ovan ser man såsen innan den skar sig.
 
Biffar i smakriksås
 
2 portioner
 
250 g färs
1/2 rödlök
1,5 vitlöksklyfta, pressad
1/2 dl persilja 
1/2 msk tomatpuré
1/2 msk kalvfond
3/4 dl ströbröd
1/2 ägg
salt
peppar
paprikapulver
grillkrydda
 
Sås
1 msk tomatpuré
2,5 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 msk kalvfond
1/2 msk soja
1/2 dl hackad persilja
salt
peppar
paprikapulver
 
Finhacka rödlök och persilja.
 
Blanda färsen med rödlök, vitlök, persilja, tomatpuré, kalvfond, ströbröd, ägg och kryddor.
 
Forma 6 biffar.
 
Blanda ihop såsen förutan tomatpurén.
 
Stek biffarna i smör så de får färg, de behöver inte bli klara. Ta upp dem från pannan.
 
Fräs tomatpurén i samma panna i någon minut och ha sedan i såsen. Låt den koka upp.
Smaka av den om det behövs mer krydda och fond. Lägg sedan i biffarna och låt dem småkoka på låg värme i 10-15 minuter.
 
Servera med kokt potatis, pressgurka och sallad.
 
Hoppas det smakar.
 
Min misslyckade sås.
 

Kommentarer

Populära inlägg