Helstekt fläskytterfilé med smakrik sås

Visst sommaren kan kännas förbi men det har blivit lite enkla sommar rätter att göra nu.

 
Jag tänker på fläskytterfilé som bra grill kött. 
 
Vad mycket regn det kom i natt. Fick sms från min kollega som hade öst vatten i källaren till kl 3 på natten. Troligen regnet som ställer till det.
Hoppas att löser sig för dem.
 
Idag kom solen fram och då kan man passa på att grilla om man vill det, jag kör med ugnen när jag lagade mat, denna gång körde jag inte köttet i airfryern. 
Så klart kan man köra med Airfyern om man så vill höra det. 
Jag gjorde rostad potatis i airfryerna, jag kryddar med salt, svartpeppar och vitlökspulver (ekologisk), den är inte lika pulvrig. Jämför dem när ni är i butik så kommer ni förstå vad jag menar. 
Jag har lite olivolja eller avokadoolja på potatisen. Sedan kör jag på 195 grader i ca 16 minuter. 
Skaka om efter halva tiden om ni kör med en airfryer som inte värmer under ifrån. Ex cosori duo blaze.
 
Detta recept hittade jag i Allers nr 30, 2023. Jag gjorde några småändringar.
 
Helstekt fläskytterfilé med smakrik sås
 
2 portioner
 
300 g Fläskytterfilé 
1/2 msk kinesisk soja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar.
 
Sås
1,5 msk japansk soja
1/2 msk balsamvinäger
1 msk hoisinsås
1/2 tsk sambal oelek 
1/2 msk riven  färsk ingefära
1 pressad vitlöksklyfta
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Putsa fläskytterfilé och salta och peppra den. Stek den runt om så den får lite färg.
Pensla sedan på kinesisk soja. Och sätt i en termometer och sätt den längst ner i ugnen i ca 25 minuter. Den är klar när dennär 70 grader och låt sen vila en stund.
Den kommer se mörk ut pga den kinesiska sojan.
 
Blanda ihop ingredienserna till såsen.
 
Skär upp köttet i skivor och servera med rostad potatis och sallad.
 
Hoppas det smakar.
När jag tar kort på maten så ser det bränt ut men det är det inte, så här såg den ut när den var klar, alltså inget bränt.
 
Så tråkigt när det ser ut som det är bränt.

Kommentarer

Populära inlägg