Kinesisk chiligryta med kyckling

En ny vecka och nya recept. Idag blir det kyckling med asiatiska smaker.

 
Detta recept hittade jag på matinspo hemsidan. Var inte så pigg på att tillaga den när jag såg receptet med alla ingredienser men det gick bra.
I receptet skall det vara paprika men jag valde att ha i wokgrönsaker, det innehåller paprika hehe.
Jag köper Garants Asia som finns i frysdisken. 
Man kan välja sina favorit grönsaker när man tillagar en wok.
 
Jag gillar att ha gurka till maten för kanninte dricka till maten, då är gurka bra då man får i sig lite vätska. 
 
Kinesisk chiligryta med kyckling
 
2 portioner
 
300 g kycklingfilé
 
Marinad
1 msk japansk soja
1/2 tsk risvinäger
1/2 tsk kinesisk soja
1/4 tsk Majsstärkelse
 
Sås
1/4 dl oystersås
1/2 msk kinesisk soja
1 msk japansk soja
1,5 tsk strösocker
1 vitlöksklyfta, pressad
 
3 salladslökar
1/2 röd paprika eller valfria wokgrönsaker
1 röd chili
1 grön chili
 
Skär kycklingen I mindre bitar, blanda ihop japansk soja, risvinäger, kinesisk soja och majsstärkelse till en marinad. Lägg i kycklingen och låt stå i ca 10-15 minuter.
 
Blanda ihop oystersås, kinesisk soja, japansk soja , vitlök och strösocker till såsen, ställ åt sidan.
 
Strimla paprikan  och salladslöken, hacka chilin. Smaka av chilin innan så vet du om den är stark. 
 
Stek kycklingen klar och ha i salladslök och stek någon minut och ha sedan i grönsaker och chili. 
 
Till sist har du i såsen.
 
Servera med ris och sallad.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg