Kyckling i krämig tomat och basilika sås

Värmen är tillbaka, i alla fall idag. Var på tur på jakt efter Basilika.

 
Var nere i lokala butiken som ändå är en Willys butik, men där lös basilika med sin frånvaro.
 
Hade hoppats butiken skulle bli bättre nu med en ny chef men nej så är det inte. 
 
Skulle till IKEA idag för att handla en skrivbordslampa så då passade jag på att gå on på Coop och handla basilika så jag kunde göra denna rätt.
Så klart var det något som fattades, jag trodde jag hade köpt riven parmesan men det var flakes. 
Inget att göra åt det, men tror rätten hade fått det extra med parmesanen. 
 
Receptet kommer ifrån Matmagasinet nr 9 2023.
 
Kyckling i krämig tomat och basilika sås
 
2 portioner
 
2 kycklingfiléer
salt
svart peppar
1 vitlöksklyfta
250-300 g krossade tomater eller passerade
1 kycklingbuljongtärning
1 dl matgrädde
1 kruka färsk basilika
riven parmesan
 
Banka ut kycklingen så de blir jämntjocka.
Salta och peppra kycklingen. Stek ca 5 minuter på varje sida.
Lyft ur.
 
Pressa vitlök ner i pannan där kycklingen stekts. Tillsätt tomater, buljong och grädde, vispa runt. Låt sjuda några minuter. 
 
Hacka basilika grovt och tillsätt den.
Smaka av om med salt och peppar.
 
Lägg ner kycklingen i pannan och sjud såsen under lock i 10- 15 minuter, till kycklingen är klar. 
 
Servera med ris, sallad och riven parmesan.
Idag fick jag hem lite soja till framtida rätter. Jag beställer från drakfrukt.se.
När jag öppnade såg jag en burk som jag inte beställt.
Panang curry paste.
 
Jag behövde den andra pastan för att föra den rätten, var i kontakt med dem och de skulle lösa så jag får hem den rätta burken. 
 
Jag fick behålla den som kommit fel, vad skall jag hitta på med den? Någon som har tips?
Nudlarna med räksmak var en favorit ett tag för ett antal år sedan. Var tvungen att köpa dem för att se om jag tycker de är lika goda nu. 
 
Ha en bra dag!

Kommentarer

Populära inlägg