Ugnsstekt fläskytterfilé med grässlökssås

Hoppas att ni ha en fin söndag. Solen skiner och man får lite ny energi.

 
Sitter och letar efter ny mat att laga. Det blir svårare och svårare. 
Min thaichili pasta har inte kommit, hoppas den kommer imorgon. Är ju tänkt till ert recept på tisdag.
 
Brukar inte laga mat på söndagar men det blev lite ändringar för att jag behöver ha med en matlåda en dag. Men jag har ju alltid en dag till godo som gör att man kan lösa det med mat på andra dagar.
Detta recept kommer från en tidning, minns inte vilken. Det är så svårt att veta vad man skall använda när det står vinäger. Vilken vinäger menar de?
Jag valde att ta champagne vinäger. Rätt eller fel vet jag inte.
 
Ugnsstekt fläskytterfilé
 
2 portioner
 
300 g Fläskytterfilé 
1/2 dl Heinz chilisås
2 msk soja
1 vitlöksklyfta, pressad
1 msk vinäger
1,5 msk honung
 
Blanda ihop marinaden. Lägg en putsad fläskytterfilé I marinaden och låt den ligga där i 2 timmar.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Krydda filén med salt och peppar och stek den i en panna så den får en yta. Lägg över den i en ugnsform och sätt i en termometer så du ser när den blir klar,  70 grader.
Ställ den längst ner i ugnen.
Låt den vila en stund innan du skär den i skivor.
 
Servera den med rostad potatis, gräslökssås och sallad.
 
Jag valde att göra en gräslökssås till denna då jag inte ville göra rn dillolja till originalrecept.
Jag hittade denna kalla enkla sås på ICAs hemsida.
 
Gräslökssås
 
2 portioner
 
1 dl lätt creme fraiche
1/2 kruka gräslök, finhackad
1/2 rödlök, finhackad
1/2 vitlöksklyfta, pressad eller riven
salt
peppar
 
Blanda ihop allt, jag följer inte exakt mängden på lök och gräslök, jag tog den mängd  som kändes lagom för mig. Sedan smakar man av den.
 
Hoppas det smakar.

Kommentarer

Populära inlägg