Koreansk färs med ägg

Färsrätt är alltid lätt att tillaga. Detta med asiatisksmak.

 
Det är en rätt som i grunden är ett Zeina recept som jag hittade på hennes hemsida. Men jag lade till lite och ändrade litegrann.
 
Koreansk kanske den inte med tanke vilken sås jag använde. Mer indonesisk.
I hennes recept skall man ha en söt soya och jag använde ketjap manis som jag hade hemma.
 
Det funka bra också.
 
Koreanska färs med ägg
 
2 portioner
 
250 gr färs
1 salladslök
vitpeppar
ev salt eller MSG
2 ägg
 
Sås
1/2 dl ketjap manis
2 msk kikkoman soja
1/2 tsk ingefära
1 tsk sesamolja
1/2 tsk koreansk chiliflakes
1-2 pressade vitlöksklyftor
 
Blanda ihop såsen och ställ åt sidan.
 
Skär salladslöken i tunna skivor.
 
Stek färsen smulig och tillsätt såsen och låt sjuda i 5 minuter.
Vänd i salladslöken och stek 1 minut. Krydda med vitpeppar och MSG.
 
Stek äggen.
 
Smaka av om det behövs mer krydda eller soya.
 
Servera med ris, ägg och grönsaker.
 
Hoppas det smakar
 

Kommentarer

Populära inlägg