Kycklingfilé i parmesansås

Hoppas att ni har en härlig vecka. Nu är det fullt upp på jobbet och då är det skönt att inte ha matlagning varje dag.

 
Ser att många kör matlådaprepp för en vecka. Jag vet inte hur länge mat håller i kylen, man får höra så mycket olika rön om det där.
 
Skulle vara gott att slippa matlagning under vardagarna.
Detta recept kommer från Allas nr 36/23.
 
Jag hade missat att köpa hem färsk basilika och butiken på området har inte alltid det hemma heller.
Jag använde fryst basilika, men kunde inte toppa med det som man skulle göra.
 
Kycklingfilé i parmesansås
 
2 portioner 
 
300 g kycklingfilé
1 röd paprika
salt
peppar
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 tsk paprikapulver
1/2 msk rosépeppar 
1 msk kycklingfond
1,5 dl grädde
1 dl hackad basilika
1 dl vitt vin
1,5 dl riven parmesan
 
Dela kycklingen i större bitar. Platta till dem med handen. Bryn i smör med salt och peppar, 4 min på varje sida. Ta upp kycklingen.
 
Skala och hacka löken,  pressa vitlök och skär paprika i bitar. Stek sedan detta i ett par minuter och ha sedan i paprikapulver, krossad rosépeppar, fond, grädde, vin och hälften av basilikan.
 
Lägg tillbaka kycklingen i pannan och låt småkoka i ca 10 min.
Tillsätt osten och låt det smälta ner i såsen.
Smaka av med salt och peppar.
Strö över basilika.
 
Servera med ris, sallad och riven parmesan.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg