Phad hmi heluxng ki

Idag blev det en thailändsk rätt som jag hittade i en helt ny kokbok jag har köpt.


Det är wokade nudlar med kyckling lite förenklat än namnet på receptet. Boken heter Thai! på 30 minuter.

Tur är att jag hade såserna hemma förutan svampsojan som verkar vara i många recept i denna bok.
Nu gjorde jag inte exakt gällande grönsaker, jag hade lite wokgrönsaker som jag använde än att köpa ex kål som jag vet att jag inte kommer att göra åt för huvuden var så stor. Man kan ju förska hålla ner lite matsvinn.
Likaså byte jag torkade chili mot koreansk chiliflake
 
Phad hmi heluxng ki
 
2 portioner
 
1 vitlöksklyfta, pressad
1/2 scharlottenlök, finhackad
2 torkade chili, grovt smulade
300 g kycklingfilé
125 g äggnudlar
125 g broccoli, i små buketter och stammen tunt skivad
135 g spetskål i grova bitar
1 liten morot, sneda skivor
1/2 krm salt
 
woksås
1/2 msk thailändsk pasta
1/2 msk risvinäger
1 msk sesamolja
1,5 msk oystersås
1 msk svampsoja
1/2 msk svart soja
1 msk strösocker
1/2 krm svartpeppar
 
krossade jordnötter
 
Koka äggnudlarna enligt paketets anvisning.

Blanda ihop woksåsen.
 
Skär kycklingen i mindre bitar.
Fräs vitlök, scharlottenlök och torkade chili. Lägg i kycklingen och låte den bli genomstekt och salta.
 
Lägg i nudlarna och ha gärna i lite nudelvatten.
 
Lägg i grönsakerna och häll i woksåsen. Rör om så såsen täcker allt i några minuer.
 
Toppa med krossade jordnötter.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg