Thaikyckling med ris

Äntligen fredag brukar man säga, dags att ta helg och denna helg blir det inte avancerad matlagning.

 
Jag är inne i en period med sk mjukmat för jag var hos tandläkaren idag för att dra ut en tand, men tanden vill inte komma ut så nu blir det antibiotika och värktabletter i helgen för tanden är delvis borta. På måndag blir det operation.
 
Så lite lugnt med matlagning blir det nu.
Får leta recept och planera vad jag skall äta. Jag fick ju ändra min planering för tanden för de bokade om min tid en vecka tidigare.
 
Nog om tanden och nu till maten där jag gjorde ett recept från kokboken Thai på 30 minuter.
Jag gjorde ändringar en hel del, bla använder jag inte kycklingfärs, mortlat inte chili och vitlök, till sist så friterar jag inte ägg.
Ärligt talat jag vet inte vart jag skall göra med oljan efter fritering,  därför ger jag mig inte på det.
 
Thaikyckling med ris
 
2 portioner
 
2 port ris
300 g kyckling
1 röd chili, finhackad
1/2 gullök, tunna skivor
2 ägg
1/2 röd paprika, i strimlor
 
Sås
1,5 msk oystersås
1 msk fisksås
1 msk svamsoja
1/2 msk ketjap manis (söt soja)
1/2 tsk strösocker
2 vitlöksklyftor, pressade
1/2 kycklingbuljongträning
 
Koka ris enligt paketets anvisning.
 
Blanda ihop såsen och smula i buljongen, den kommer blandas ut väl när du har i såsen i pannan.
Ställ åt sidan.
 
Skär kycklingen  i bitar och stek i olja. Den skall vara färdig stekt, ha i lök, paprika och chili och stek det lite mjukt.
 
Ha i  såsen och rör om tills buljongen löses upp.
 
Stek ägg.
 
Servera kycklingen med ris och ägg.
 
Hoppas det smakar, det blev en favorit som jag gillade.
 

Kommentarer

Populära inlägg