Helstekt fläskytterfilé i magisk sås

Var tar tiden vägen, vi är snart i mitten av november  och poff så är året slut.

 
Så känns det i alla fall.
 
Dagen recept hittade jag på en sajt som heter niiinis.se
Jag tillagar inte exakt efter efter receptet utan gör det på mitt sätt.
Jag tog och använde en termometer så att jag får rätt temperatur på köttet.
 
Helstekt fläskytterfilé med magisk sås
 
2 portioner
 
300 g Fläskytterfilé 
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tak malen persilja
salt
svartpeppar
1/2 kruka basilika
1 vitlöksklyfta, pressad
1,5 dl grädde
1 dl creme fraiche
1/2 kycklingbuljong
1,5 msk kalvfond
 
Sätt ugnen på 225 grader
 
Putsa och torka av filén. Klappa in vitlökspulver, lökpulver, persilja, salt och peppar.
 
Stek köttet runt om och lägg i en ugnsform. Sätt in i mitten av ugnen. Gärna med en termometer och låt den steka på tills den kommer upp i minst 70 grader.
 
Finhacka basilika.
 
Stek pressad vitlök i en panna och ha i grädde, creme fraiche, buljong, kalvfond och hackad basilika. Låt koka upp. Smaka av med salt pch peppar. Små puttra i några minuter.
 
Skär köttet i skivor.
 
Servera med rostad potatis och sallad.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg