Krämig kycklinggryta med kokosmjölk

Krämig? - ja det blev den. Misslyckat? - ja det blev den. 
Så är det man kan inte lyckas, någongång går det fel.

 
Det går att äta för smaken är där, felet var att jag lät såsen sjuda ner förmycket.
 
När det går fel så skall man lära sig av det.
 
I receptet står det sjuda i 40 min, men när jag tänker i efterhand så skulle jag ha haft koll på såsen att det är 2/3 kvar av den när jag blandar i jordnötssmör. Det hade gjort att det skulle bli mer krämig och inte en pasta eller vad jag skall kalla det.
 
Sedan skar den sig på en gång jag hade i jordnötssmör. Hur kan gör man här? Varför skär der sig?
Känns som jag inte hade kunnat undvika detta. Eller hade der blivit bättre om der hade varit mer sås kvar?
 
Receptet kommer Hemmets Veckotidning 37/2023
Minns inte om det var en bild på det i tidningen men är mitt resultat.
Det är ju tur att smaken är där så man kunde äta det.
 
Här kommer receptet så hoppas jag att ni lyckas med det, håll koll på såsen så den inte kokas ner förmycket.
 
Stek kycklingen väl innan så den blir klar om koktiden blir kortare.
 
Krämig kycklinggryta med kokosmjölk
 
2 portioner
 
300 g kycklingfilé
1,5 dl kycklingbuljong
200 ml kokosmjölk
1 dl jordnötssmör crunchy
1 lime, saft och skal
salt
peppar
salta jordnötter
 
Torka av och putsa kycklingen, dela i bitar och bryn med salt och peppar i en panna.
 
Lägg kyckling i en gryta med buljong och kokosmjölk och låt koka upp och sedan sjud utan lock i 40 min.
Hör rekommenderar jag att ha koll på att den kokar ner så 2/3 av såsen är kvar.
Rör om då och då.
Tillsätt jordnötssmör och rör om.
 
Riv skal och pressa limen. Tillsätt i grytan och smaka av med salt och peppar.
 
Servera med ris, jordnötter och sallad.
 
Hoppas ni lyckas med sen, lycka till.
God är den.
Ja varför visar jag detta? Varför inte? Alla misslyckas med mat. Känner det är viktigt att visa att så är det ibland.
 
Allt skall vara så perfekt på sociala Medier, man måste frångå det. Våga visa mer när det får fel.

Kommentarer

Populära inlägg