Köttfärslimpa

För andra gången i livet som jag gör köttfärslimpa, men det är ett annat recept.

 
Receptet hittade jag i Hemmets veckotidning 37/2023.
 
Spännande att testa detta receptet med soppa ingrediens i receptet 
För ett X antal år sedan köpte jag aplnearing löksoppa För det var perfekt att ha i köttbullarna.
 
Jag hade fransk löksoppa från Blå band som innehåller 77 g pulvermix.
 
Colorit är för färgen, jag hade i kinesisk soja.
 
Köttfärslimpa
 
2 portioner
 
250 g köttfärs
1/2 dl lätt creme fraiche
1/2 förp fransk löksoppa pulvermix ca 38 g
1 tsk kalvfond
1 litet ägg
salt
peppar
 
Sås
1,5 dl lätt creme fraiche
3/4 dl vatten
sky från köttfärslimpa
1/2 köttbuljongtärning
1 msk colorit, soja
salt
peppar
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Blanda färs, creme fraiche, löksoppa pulver, salt och peppar, blanda väl.
Tillaga i ugn i ca 30 minuter.
 
Lägg creme fraiche, vatten, ev stek sky, buljong och colorit i en kastrull och rör om och låt det koka upp. Smaka av med salt och peppar. 
 
Servera med kokt potatis, sås, lingon och sallad.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg