Spicy färs med nudlar

Jag hänger inte med och året är snart slut, har tappat lite intresset av att laga mat.


Det har lite med att jag inte känner mig sugen på mat, jag har sådana dagar emellanåt. Hade planarat för ett par veckor sedan vad jag skulle äta denna veckan men känner inte alls för den maten, har bytt ut ett recept.

Men dagens recept är inte utbytt för jag behövde göra åt färsen jag hade. Hittade detta recept i en engelsk tidning som heter Easyfood.
Nu hade jag inte allt som skulle vara med i receptet, jag hade inte böngroddar utan tog spetskål istället för att göra åt det jag har hemma.

Hade inte chiliolja så jag ersatte det med att lite naturell olja och koreansk chiliflakes som jag stekte lite i pannan så det blev en typ av chiliolja innan jag hade i  de andra ingredienserna.
Lade även till salt, MSG och vitpeppar.
 
Spicy färs med nudlar
 
2 portioner
 
250 g färs
1,5-2 portioner äggnudlar
1,5 mask hoisinsås
1 msk mörk soja
1/2 lime, saft
1/2 msk chiliolja
1/2 tsk ingefära
1 vitlöksklyfta, pressad
150 g böngroddar (eller speltskål)
1 salladslök, tunnskivad
salt
MSG
vitpeppar
 
koka nudlarna enligt anvisningar på paket, aldente.
 
Blanda hoisinsås, mörk soja och lime saft.
 
Stek ingefära, vitlök och chiliolja (här gjorde jag min variant av chiliolja)
Ha i färsen och finfördela den, stek den klar.
 
Ha i böngroddarm salladslök, nudlar och rör om, häll i såsen och rör om och låt det steka i ca 5 minuter.
 
Smaka av om det behövs salt, vitpeppar och MSG.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg