Falukorvgratäng

Idag blir det falukorv som middag, händer inte ofta, kan säga att det mest blivit korvstroganoff men nu skall det bli ugnen som får sköta jobbet.

 
Missade lite att jag inte smakade av såsen för jag hade behövt krydda på mer för att få smak. 
 
Man skall ha tomat i denna rätt, försökte komma på något annat att ha emellan men kom inte på något men är tipset lök som jag fick.
Jag valde att ha enbart matlagningsgrädde än att blanda mjölk och grädde som det stod i receptet. Ha gärna i mer smabal oelek än1/2 tsk.
 
Falukorvgratäng
 
2 portioner
 
300 g falukorv
1 dl riven lagrad ost
1-1,5 tomat
 
Sås
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1/2 dl bostongurka
1 tsk disjonsensp
1,5 msk chilisås
1/2 msk kalvfond
1/2 msk maizen majsstärkelse
1/2 - 1 tsk sambal oelek
 
Sätt ugnen på 224 grader
 
Skiva falukorven, tomat och varva dem i en form.
 
Blanda ihop såsen, smaka av och lägg till om der behöver med smak.
Häll den över korven.
 
Strö över osten.
 
Gratinera i mitten av ugnen i ca 20 min.
 
Servera med ris.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg