Fläskytterfile med parmesansås

Nu tar jag helg, härligt när helgen kommer, för mig börjar den med att laga mat.

 
Dagens recept är från Hemmets Journal nr 44-45/2023. Jag valde bara att göra fläskytterfilen och inte det tillbehör som stod med i receptet.
 
Ikväll blir det att sätta sig och göra en inköpslista till handling för mat nästa vecka.
Jag valde att inte tvätta ur pannan efter stekt köttet, ville ha med smakerna i såsen.
 
Fläskytterfile med parmesansås
 
2 portioner
 
300 g fläskytterfile
1/2 tsk grillkrydda
salt
peppar
1/4 dl hackad persilja
 
Sås
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1,5 dl grädde
1/2 dl vatten
1 msk kalvfond
25 gr parmesan, riven.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Putsa köttet och krydda det med salt, peppar och grillkrydda. Bryn runt om och lägg köttet i en ugnsform.
 
Låt det vara inne i ugnen i ca 35 min. Låt köttet vila.
 
Hacka lök och pressa vitlök. Fräs löken  och späd med grädde, vatten och fond och småkoka I 5 min.
 
Smaka av med salt och peppar, små koka ytterigare i 10 min.
 
Rör i parmesan och låt det smälta.
 
Servera med rostad potatis och persilja.
 

Kommentarer

Populära inlägg