Chilimarinerad kyckling

Jag har varit slarvig med min handling till maten i helgen och idag.

 
Samma sak idag som i helgen, saknar potatis. Så efter jobbet idag så blev det att handla potatis och samtidigt hämta ut ett paket från cervera, lite nytt till köket har jag inköpt.
 
Lika så saknade chilisås, hade inte riktigt så det räckte till den mängd jag skulle ha, så såsmängden blev mindre än vad det skulle vara.
 
Receptet hittade jag Hemmets veckotidning nr 48 2023. Hittar en hel del recept i den tidningen.
Lika slarvig var jag att läsa receptet fullt ut, utan på jobb rasten så tog jag och skar kycklingen i bitar och lade denni marinaden. Läste sedan när han skulle tillaga den hel bröstfile i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Jag kommer skriva som jag gjorde i receptet.
 
Chilimarinerad kyckling
 
2 portioner
 
300g kycklingfilé 
1 msk rapsolja
1 msk japansk soja
1 msk chilisås
 
Sås
1/2 dl chilisås
1 msk vatten
1 msk worcestershiresås 
1 tsk riven pepparrot, finns på tub
1 msk finhackad gräslök
1 tsk strösocker
stänk tabasco
 
Blanda olja, soja och 1 msk chilisås.
Skär kycklingen i bitar och blanda ner den i marinaden och låt set stå i minst 15 minuter.
 
Blanda ihop såsen.
 
Stek kycklingen tills den blir genomstekt och ha i såsen så den bli varm. Smaka av om det behövs salt, peppar eller tabasco.
 
Servera med rostad potatis och sallad.
 
Hoppas det smakar.
Cervera paketet som jag hämtat ut innehöll tre saker. 
 
Jag köpte en sauteuse kastrull. Läste att sauteuse är som 3 i ett, alltså kastrull, stekpanna och traktörpanna.
 
Jag var ute efter en till kastrull för ibland behöver man ha två och ville ha en på 2 liter. Då tänkte jag att denna kastrull kunde passa bra om man ex gör en sås och man skall steka löken först.
Fiskars All Steel sauteuse.
 
Sedan blev det 2 skärbrädor från Global. Har tittat på dem ett tag nu så nu slog jag till och köpte dem, för jag behöver byta ut mina som jag har.
Går hoppas att jag blir nöjd med dessa saker.

Kommentarer

Populära inlägg