Pannbiff med lök

Nu skall jag göra pannbiff för första gången själv. Tror aldrig jag har gjort det.

 
Jag tycker om det men alltid varit rädd att inte få dem genomstekta, därav aldrig gjorda, men nu har man en termometer och kan kolla att det är genomstekt.
 
Gjorde lite pressgurka till som är så gott.
 
Receptet hittade jag på Josefin Morin Instagram, samma tjej som gjorde kyckling med jensens favoritsås som jag gjorde för ett tag sedan.
Jag gjorde en miss, när jag började fixa med maten insåg jag att jag glömt köpa potatis, jag hade tänkt ha kokt potatis. Nöden har ingen lag så fick ta pulvermos som jag har kvar lite sedan tandoperationen, den måste ju göras åt den med.
Kan säga att det är godare med kokt potatis för det var det jag hade sett fram emot också att ha till.
 
Pannbiff med lök
 
2 portioner
 
250 g blandfärs
1/4 hackad gul lök
1/2 msk kalvfond
1/2 ägg
1/2 msk paprika pulver, lökpulver
1/2 tsk svartpeppar, salt, vitlökspulver, vitpeppar
franska örter
1/4 dl grädde
ca 1/4 dl ströbröd
 
1/2 skivad gul lök
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Blanda ihop alla ingredienser och forma färsen till biffar. (ej skivade löken)
 
Stek biffarna till de får fin färg och lägg dem i en ugnsform och sätt in i ugnen i 5 minuter.
 
Stek löken i  samma panna under tiden biffarna är i ugnen. Ta ut dem och lägg den stekta löken på biffarna och ställ in dem i ytterligare 5 minuter.
 
Under tiden biffarna är i ugnen gär du såsen.
 
Sås
1 dl vatten
1/4 köttbuljong
1/2 msk kalvfond
1,5 dl grädde
1/2 tsk svartvinbärsgele
skvätt kinesisk soja (smaka av innan så det inte är för salt)
maizena redning
 
Gör såsen i samma panna som biffarna stekte i. Häll i vatten och buljong och låt den lösas upp. Tillsätt resten av ingredienserna.
Smaka av om det behövs salt eller vitpeppar.
 
Red av maizena för att få en tjockare sås.
 
Servera biffarna och sås med pressgurka, lingonsylt och kokt potatis eller potatismos.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg