Baconinlindad kyckling med parmesansås

Känns skönt att helgen är här. Får passa på att njuta av den.

 
Imorgon blir det tv morgon då Vasaloppet kommer köras.
 
Dagens recept hittade jag i tidningen Allas nr 41, 2023. Är lite jobb när man skall linda in kycklingen.
Jag tog inte rosépeppar som det stod i receptet, jag tog svartpeppar.
Jag glömde att göra pressgurka idag men får passa på att göra det imorgon när jag skall äta det igen.
 
Baconinlindad kyckling med parmesansås
 
2 portioner
 
2 kycklingfiléer 
svartpeppar
ca 70 g bacon
 
Sås
2 dl vispgrädde
1,5 msk konc kycklingfond
1/2 msk soja
1 vitlöksklyfta
1/2 msk fransk senap
3/4 dl riven parmesan
 
Dela kycklingen i  3 bitar på längeden.
Krydda med peppar och linda en bacon skiva runt varje  kycklingbit.
Kan dela bacon om det behövs.
 
Bryn kycklingen runt om och ta ur pannan.
 
Vispa grädde, fond, soja, pressad vitlök och senap i en traktörpanna och låt koka upp. Vänd ner osten så den smälter.
 
Lägg i kycklingen och småkoka i 10-15 min, vänd några gånger. 
Kolla med en termometer att kycklingen är över 70 grader i mitten.
 
Servera med tomater, klyftpotatis och pressgruka.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg