Nudlar från Malaysia

Dags för lunch på jobbet men kände inte för att äta riktigt ännu, så passar på att lägga in lite på bloggen.

 
Har lite tankar på att skaffa en sida på Facebook där man kan länka till recepten, får se om jag får till det.
 
Detta recept som jag gjorde igår kommer från Zeina Mourtada. Jag har gjort lite ändringar som passar mig.
Hade i  lite vitpeppar och MSG som inte stod med i receptet.
När jag nu lägger in receptet ser jag att glömde socker igår, kan vara anledningen jag kände att något fattades.
 
Nudlar från Malaysia 
 
2 portioner
 
300g kycklingfilé, i bitar
1 salladslök, tunna skivor
1 vitlöksklyfta, pressad
2 port äggnudlar
1-2 ägg
vitkål, wokgrönsaker eller annan grönska ni önskar
 
Sås (4 port)
1/2 japansk soja
2 msk ketjap manis
ca 2 tsk sambal oelek
2 tsk strösocker
1/2 dl vatten
 
Blanda ihop såsen och ställ åt sidan.
 
Koka nudlarna enligt anvisningar, gärna aldente.
 
Stek kycklingen och vitlöken, när det nästan är klar ha i valfria grönsaker. (Valfri mängd) Stek en stund.
 
Dra allt åt sidan i pannan och ha i  äggen och rör om till äggröra och bland det sedan med kycklingblandningen.
 
Ha ner nudlar och sås och blanda, ha sist i salladslök. Fräs i 3-4 minuter.
 
Servera woken.
 
Hoppas det smakar.
 

Kommentarer

Populära inlägg