Bulgursallad

En god sallad till grillat, jag gjorde den för första gången för några veckor i en matkasse jag har.


Vanligt namn för denna är tabbouleh och är en arabisk persiljesallad om jag har fattat det rätt. Vanligt ä att det inte är gurka i men jag har det.

2 portioner

1,5 dl bulgur
3,5-4 dl vatten
1,5 tsk grönsaksbuljong
vitlök
½ rödlök
ca 15 cm gurka
12 st cocktail tomater
citron
persilja
salt
peppar
olivolja

Hetta upp lite smör i en kastrull och pressa vitlök och häll i kastrullen och fräs det i ca 1 min. Häll i vatten och grönskasbuljong och koka upp. Häll i bulgur och koka det efter anvisningarna på paketet.
Om vatten finns kvar så häll av det.

Hacka löken i små bitar, skär gruka i mindre bitar, halvera tomaterna. Grovhacka persilja. Riv lite citronzest. 

När bulgurn har svalnat blanda det med rödlök, gruka, tomater, persilja, citronzest. Ha  i en rejäl skvätt citronsaft, salt, peppar och en skvätt olivolja.

Servera med kyckling och en god dressing.
Jag hade en gräslöksdressing till.

1 dl yoghurt
½ dl aioli
ca 10 g gräslök
salt
peppar

Blanda ihop allt och smaka av med salt och peppar.

Hoppas att det smakar!

Kommentarer

Populära inlägg