Sambalkyckling med basmatiris

Ett recept jag hittade i en receptbok jag har och tyckte skulle vara intressant att tillaga.


Det är Jennie Wallden recept, som vanligt så tillagar jag det på mitt viss. Jag gillar hennes recept och asiatisk mat.


Sambalkyckling

2 portioner

300 g kycklingfilé
1 paprika
2 salladslökar
1 vitlöksklyfta
1/2 msk sesamolja
1/2 msk risvinäger
1/2 msk ljus soja
1 msk rostade sesamfrön

Snabbmarianad
3 msk ljus soja
1 msk sambal oelek
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta, pressad

Blanda ihop marinaden, skär kycklingen i lagom stora bitar som du vill ha det och lägg i dem i marinaden. Låt det marinera i minst 20 minuter.

Sambal oelek kan du ta i mer om du vill ha mer sting i marinaden.

Hacka paprika och salladslök i större bitar.
Fräs kycklingen med marinaden och tillsätt paprika, sallads lök och pressad vitlök. Stek nästan klar kycklingen och häll i sesamolja, risvinäger, soja och sesamfrön.

Låt kycklingen stekas klar.

Servera med basmatiris.

Jag gillade denna rätt, var lite sting i den och det gillade jag.
Smaklig måltid!

Kommentarer

Populära inlägg