Stekta nudlar med kyckling

Ingen överraskning att det kommer ett asiatiskt recept här igen. Ingen svår rätt att tillaga och ingredienserna kan man hitta i en vanlig matbutik.


När  man kollar asiatiska rätter så är det en del varor som man behöver hitta på en asiatisk butik eller beställa från någon sajt.

Receptet är i grund och botten Filip Poon men jag har ändrat det efter vad jag har hemma och hur jag lagar mat. Han recept innehåller inte kyckling, och jag tog inte i pak choi och böngrodar.

Jag gillade smaken på denna rätten. Mums.
Steka nudlar med kyckling

2 portioner

250-300 g kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
2-3 bald vitkål 
1 morot
3 salladslökar
3 msk soja
1 msk sesamolja
2 msk ostronsås
2 tsk strösocker
salt eller MSG
vitpeppar

1,5 - 2 nystan äggudlar

Koka nudlarna så de nästan är klara och skölj dem i kallt vatten och ställ dem åt sidan.

Strimla kålen och moroten, skär salladslöken på snedden.

Skär kycklingen i lagom stora bitar och blanda ihop soja, sesamolja, strösocker, ostronsås och pressad vitlök i en skål.

Stek kycklingen och när den är nästan klar häll i grönsakerna och stek i 1-2 minuter och ha sedan i nudlar och sås så de värms upp och att nudlarna är genomkokta.

Smaka av med Salt, MSG och vitpeppar.

Hoppas att det smakar!

Givetvis kan man ha i mer grönsaker eller ha vid sidan av, det är bara att jag kan inte köpa på mig för mycket för då blir det att man kommer till slut behöva slänga för att det blivit gammalt.
Sedan är det inte så billigt med grönsaker just nu.

Kommentarer

Populära inlägg